05.03.2013

Livet som flysoldat

En mer passende tittel på dette innlegget hadde kanskje vært "uke 8 overlevd". Eller enda bedre, "rekrutten overlevd"! Jeg er ikke rekrutt lenger, nå er jeg flysoldat Johansen. :-) :-) :-)

Torsdag 28. februar marsjerte vi i blå uniformer og sto oppstilt på appellplassen mens det ble holdt taler og utdelt premier for ditt og datt. Så hadde vi en helt enorm lunsj før vi vasket oss ut av kaserna og i mitt tilfelle flyttet inn på nytt rom. Nei, jeg fikk ikke dra på torsdagen sånn som alle andre. Fredag morgen tok jeg toget til Kristiansand og Kjevik. Jeg skal jobbe som presse- og informasjonsassistent (heretter kalt PIO) i Bodø, så jeg må på kurs for å lære generell foto og skriving. Og kurset holdes altså her, på Kjevik. I to små uker før jeg får en fantastisk lang påskeferie.

Å komme hit var en overgang av dimensjoner. Plutselig har vi god tid om morgenen, relativt korte dager og ingen superstreng kleskode (sånn utover det åpenbare). Hilser til Kongen før hvert måltid, og i dag har jeg til og med trent. Soldatlivet passer meg helt utmerket.

Jeg kan ikke fatte at rekrutten er over. At det er så mange mennesker jeg aldri kommer til å se igjen, eller at jeg snart sitter på kontoret i Bodø. Av alle steder. At jeg overlevde FELTUKA. Den må jeg nesten skrive et eget innlegg om. Jeg har bestått sanitet nivå 2, idrettsmerket og skarpskyttermerket i sølv. Løpt en mil, bodd i telt, løpt Krigens Krav, herregud, hva er det jeg ikke har gjort i løpet av disse 8 ukene?

Fortsettelse følger. Jeg må få minnene fra rekrutten ned på "papir"!

Ingen kommentarer: