01.11.2009

Eline mot orddelingsfeilNorge!

Jeg er ikke våken, det er en illusjon.

Til eksamen skrev jeg om det norske språket og hvor åpne vi har blitt til alle slags skrivefeil. Blant dem, den aller største, den store stygge ulven; ORDDELINGSFEIL. De som kjenner meg best, vet at en stygg orddelingsfeil kan ødelegge dagen min. Det finnes ikke noe jeg hater mer enn orddelingsfeil. Vi bor i Norge, ingen sammensatte ord skal deles! Hør på ordet: sammensatt. Satt sammen av flere ord. Limt sammen om du vil. Sitter fast. Få det inn.
emilie og bursdag 075
I ren aggresjon fordi jeg var syk, begynte mailrunden til selskaper som hadde orddelingsfeil på hjemmesider, produkter, og til bloggere som deler ord unormalt mye. Den første mailen gikk av gårde til Voice of Europe, da de har prestert å dele absolutt alle Norges deler i to. Øst Norge, Nord Norge osv, dere skjønner tegninga. Sånt blir jeg direkte kvalm av, og sendte en snurt mail om landsforræderi og andre morsomme ting. De hadde ikke nok guts til å skrive tilbake, men tror dere ikke noen flaue, tekniske mennesker hadde fjernet mellomrom og satt inn bindestreker for harde livet siden sist besøk?! Seier. Nå har jeg tatt for meg hele hjemmesiden og sendt inn volum 2. Håper de blir fornøyde.

Kampen om et orddelingsfeilfritt Norge fortsetter, og dere som leser må ta del, lær dere for Guds skyld å ikke dele ord som ikke skal deles! Altså, det burde ligge naturlig for dere. Hvis en fest er bra, er den bra. Hvis en fest er kjempebra, skrives det fortsatt i ett ord.

Kanskje jeg skal bli norsklærer. Hadde tatt rotta på alle elevene mine. Stay tuned!

9 kommentarer:

Emilie sa...

jeg digg er deg<3 dette var fest lig

Helene sa...

Jeg er wså utrolig enig med deg! Artig innlegg!! =)

anna sa...

Lol. Du er kuul :D <3

Line sa...

Sv; Hehe ja det går for det meste i engelsk er også!
Bruker Canon EOS 450D, Canon Lens EF 50mm f/1,8 ||
Noe annet utstyr har jeg ikke, og jeg bruker alltid manuelle instillinger og for det meste manuelt fokus ; )

hedda sa...

ENIG! "Ord delings feil" er det verste som finnes, haha. Forbanna idioter som ikke greier å skrive norsk.

SV: Jeg har prøvd absolutt alt, ingenting funker. Fotografen fikk ikke til å fikse på det han heller!

cissi sa...

du har den finaste bloggen jag har sett på länge!

The Giant - Kjetil sa...

Er faktisk mer mannlig med Cola Zero:p

Mathilde Dahl sa...

Jeg haater orddelingsfeil selv, og jeg blir like knekt hver gang jeg finner ut at jeg selv ar delt opp et sammensatt ord! Det burde ikke skje ved et uhell engang liksom. Men, syns du ikke det er liiitt morsomt engang? av og til?

Fjern styrtmus f.eks? Det er jo sykt morsomt

Marianne sa...

haha :D Fantastisk!
Jeg tror jeg må begynne å gjøre det der selv, sende inn klager til alle de jeg finner slike feil hos. Hadde hatt litt av hvert å gjøre på da hvert fall:)
Men..pssst..det skrives "rotta" ;) hehe:)